10 SEO trends in 2018
19 januari 2018 | Online marketing, SEO
Vorig jaar schreven we al een blog over SEO trends in 2017. Om ook in 2018 goed gevonden te worden met je website of webshop bespreken we hier de 10 belangrijkste punten.
#1 Social media
De zogenoemde ‘high quality engaging social media content’ zal een van de belangrijkste SEO trends voor de komende jaren zijn. Zoekmachines focussen zich steeds mer op de social content en engagement.
#2 Rich snippets
Google haar primaire doel is om het voor haar gebruikers zo makkelijk mogelijk te maken. Daarom wordt verwacht dat featured snippets, de knowledge graph en andere vergelijkbare functies dit jaar een grotere rol zal spelen. Hiermee zal er minder verkeer naar sommige sites gaan via de organische zoekresultaten en de CTR zal dalen.
#3 Autoriteit
Het is je vast niet ontgaan dat Google fake nieuws hekelt. Dit jaar wordt dit nog belangrijker, wat betekent dat nieuwssites zullen strijden om meer meer autoriteit te krijgen in zoekmachines.
#4 Personalisatie
Zoekresultaten worden steeds persoonlijker en dan met name geografisch. Zoekresultaten worden dus steeds specifieker afgestemd op de locatie van de zoeker. De informatie die je als webmaster dus invult bij ´Google Mijn Bedrijf´is dus ontzettend belangrijk, met name voor lokale ondernemingen.
#5 Voice en video
Het inspreken van zoekopdrachten wordt steeds meer ingeburgerd en de technologie wordt steeds meer verbeterd. Zo heeft Google de Google Home geïntroduceerd. Deze is nog niet in Nederland verkrijgbaar, maar daar kan dit jaar verandering in komen. Met de opkomst van vlogs, tutorials, sfeerimpressies etc. worden video’s ook steeds belangrijker. Video’s met meer relevantie zullen steeds meer worden beloond door Google.
#6 Gebruikerservaring
Bedrijven doen tegenwoordig al veel moeite voor goede reviews. Het belang hiervan wordt nog groter wanneer Google dit ook zal laten meewegen in de zoekresultaten. Google wil immers de beste zoekresultaten tonen en legt hiermee meer nadruk op de kwaliteit. Let dus vooral op de User Experience met de waarde van de content.
#7 Mobiel
Waar we nog wel het meest zeker van zijn wat Google zwaarder zal laten meewegen is de mobiele versie van je website. Zoekmachineoptimalisatie voor de smartphone wordt dus steeds belangrijk.
De meeste websites zijn tegenwoordig wel responsive, maar de snelheid laat vaak nogal wat te wensen over. AMP, oftewel Accelaerated Mobile Pages, wordt door Google als supersnel gezien.
#8 HTTPS
Websites zonder HTTPS, oftewel non-secure websites, worden naar verwachting nog meer genegeerd. Draaien op HTTPS zal dus bijna een vereiste worden om gevonden te worden.
#9 Negeren
Waar je voorheen nog door Google werd afgestraft, zal deze je nu enkel negeren bij manipulatie van algoritmes. Er worden de afgelopen tijd steeds minder penalty’s gegeven, maar Google medewerkers zullen je nu handmatig detecteren en negeren bij manipulatie van algoritmes.
#10 Betaalde resultaten
SEO krijgt steeds meer concurrentie van betaalde resultaten zoals Google Adwords en Google Shopping. Verwachting is dat in 2018 verder zal toenemen.
Over het algemeen kunnen we stellen dat de kunstmatige intelligentie de context steeds beter snapt. Hierdoor wordt het steeds belangrijker om focus te leggen op de kwaliteit van je website of webshop.