Basis principes voor SEO

31 oktober 2018 | SEO

Voor veel mensen is SEO een ingewikkelde factor voor zijn of haar website of webshop. Wanneer je kijkt naar de Google bot en haar algoritmes is dit natuurlijk ook een lastige materie. Toch is het een stuk makkelijker dan je denkt. Je hoeft immers niet naar Google te kijken, maar naar je (potentiële) bezoeker. Daarmee streef je dezelfde doel na als Google en krijg je dus resultaat. In deze blog bespreken we enkele basis principes om je website SEO vriendelijk te maken.

Gebruikers ervaring

De ervaring van je bezoeker is dus erg relevant. Google wil namelijk doorverwijzen naar website waarbij de bezoeker een goede ervaring heeft. En laat dit nou ook net jouw doel zijn. Voor de ervaring van je bezoeker, ofwel user experience, is het belangrijk welke gevoel ze krijgen bij jouw website en of ze de gewenste informatie goed kunnen vinden. Kijk bijvoorbeeld naar de navigatie en informatie die je verstrekt per pagina van je website. Gebruik je advertenties? Beperk deze dan tot boven de vouw en zorg dat ze niet teveel afleiden.

Snelheid

Als vervolg op de gebruikerservaring is de snelheid van je website minstens zo belangrijk. Mensen houden niet van wachten, dus je website zal snel moeten laden. Let hierbij ook op de verschillende devices waar je website op wordt getoond. Google zal je er op afstraffen als bezoekers snel afhaken.

Content

Onder content wordt de inhoud van je website verstaan, zoals de teksten, afbeeldingen, filmpjes etc. Veel mensen maken de fout om te schrijven voor Google in plaats van de bezoeker. Google merkt dit steeds beter op, waardoor het juist averechts werkt. Probeer je teksten uniek, duidelijk en foutloos te schrijven. Door je in te leven in de bezoeker, zul je deze echt helpen met je content. Houd de belangrijkste zoekwoorden daarmee in je achterhoofd, maar overdrijf niet. De lengte van de tekst is belangrijk, maar niet het belangrijkste. Door je tekst te rekken om tot zoveel mogelijk woorden te komen, zullen bezoekers afhaken. En wanneer bezoekers afhaken loop jij je doel mis.Focus dus op kwaliteit, niet op kwantiteit. Bij gebruik van multimedia, ofwel de visuele content, zal Google letten op de ‘title’ en ‘description’. Laat dit, en de inhoud van je multimedia dus goed aansluiten op de tekstuele content.

Autoriteit

Met de autoriteit wordt de reputatie van je website verstaan. Door een hogere autoriteit zul je meer vertrouwen van zowel Google als je bezoeker krijgen. Zorg dus dat verschillende sites met voldoende autoriteit naar jouw pagina verwijzen. Hetzelfde geldt voor de website waar jij naar doorlinkt. Ook hier gaat het niet om kwantiteit, maar ook kwaliteit. Linkbuilding door zoveel mogelijk links uit te wisselen is dus echt passé.

Samenwerken?

We zouden graag met u kennismaken, om te zien wat we voor u kunnen betekenen.