Top 5 SEO Trends voor 2017

24 januari 2017 | Online marketing, SEO

SEO zorgt dat jouw website goed wordt gevonden in Google en wie wil dat niet? Hoe beter je op de hoogte bent van de nieuwste trends, hoe beter je hierop kunt inspelen. Dit vakgebied is namelijk constant in beweging. Hieronder zetten we dé SEO-trends voor 2017 op een rijtje.

#1 Goede gebruikerservaring. ‘Denk altijd vanuit de klant’

De tijd dat je een zoekmachine kunt manipuleren is voorbij. Zoekmachines willen maar één ding: de allerbeste informatie bieden. Dit is altijd de content die het beste aansluit op de zoekopdracht van de gebruiker. Biedt in een artikel daarom zo veel mogelijk waarde aan. Schrijven voor zoekmachines heeft hierbij geen zin. Houdt altijd voor ogen wat jouw klant wil lezen.

Fake = Fout

Je kunt wel wat slimme trucjes toepassen maar als je een zoekterm te kunstmatig in een tekst verwerkt prikt Google hier zo doorheen. Uiteindelijk wordt dit afgestraft, wat resulteert in een lagere positie in de zoekmachine. Bij een goede gebruikerservaring moet je denken aan de volgende punten. Een gebruiker moet in één oogopslag terugzien op jouw pagina waar hij naar op zoek is. Maak het hem dus gemakkelijk door de antwoorden op de vragen snel, goed en compleet weer te geven (hint: je weet waar de klant naar op zoek is, door de zoekwoorden die hij gebruikt).

Gebruikers informeren? Gebruikers in actie zetten

Gebruikers vinden het erg fijn als ze daarna een vervolgactie kunnen doen. Bijvoorbeeld een gerelateerd artikel lezen, inschrijven op een nieuwsbrief of overgaan op de koop van een product. Goede content biedt waardevolle informatie maar gaat ook een stapje verder. Het biedt een klant een oplossing van z’n probleem, en dat wil hij. Dan moet hij wel weten wat hij vervolgens moet doen, dit kan door een duidelijke call to action (CTA) te plaatsen.

Prettig leesbaar

Goede content past niet alleen goed bij de zoekwoorden, het is ook prettig leesbaar. Je wilt de aandacht van de lezer vasthouden en daarvoor is een goed gestructureerde tekst nodig, die duidelijke tussenkopjes bevat. Verschillende passende afbeeldingen maken de tekst nog aantrekkelijk, voor Google, en nog belangrijker: voor de gebruiker.

Optimaliseren

De traditionele regels voor SEO blijven in 2017 van kracht. Zo moet de belangrijkste zoekterm in elk geval voorkomen in eerste honderd woorden, de URL en de titel van de tekst. Optimaliseren kan voor een of twee zoekwoorden. Teveel zoekwoorden loslaten op een artikel heeft dus geen nut en geeft juist verwarring.

Tip:

Vraag je bij het schrijven van een tekst altijd af of het de vragen van jouw klant beantwoord. Door hoge waarde aan de gebruikers te bieden, kun je uiteindelijk een hogere positie in Google bemachtigen. Biedt je klant een optie voor een vervolgactie: bijvoorbeeld het inschrijven van een nieuwsbrief of het lezen van een gerelateerd artikel.

 

#2 Websites zijn mobielvriendelijk. ‘Van mobile first naar mobile only’

Een responsive site was al de norm maar in 2017 is dit niet voldoende. Google neemt de snelheid waarmee een pagina geladen wordt op mobiele devices in 2017 mee in de ranking. Een snellere mobiele laadtijd resulteert dus in een hogere positie in Google! Het aantal zoekopdrachten via mobiele devices neemt toe en Google speelt hier handig op in.

Aparte indexen voor mobiel en desktop

Nu zijn er twee indexen: een mobiele index en een desktop index. Vroeger nam Google de inhoud van een pagina op desktopniveau als prioriteit, om vervolgens te bekijken of een website goed te zien was op een mobiel (mobile friendly). In 2017 zie je de ontwikkeling van mobile first indexing. Hoe hoog jouw site in Google scoort hangt dus vooral af van de mobiele index.

Het wordt steeds belangrijker om in de eerste plaats na te denken over hoe een site presteert op mobiele devices. Je kunt veel doen op de laadtijd voor een mobiel te versnellen, bijvoorbeeld door AMP’s te gebruiken. Dit is een speciale, aparte versie van een site voor mobiele apparaten. Google indexeert AMP’s nog maar net in Nederland dus hier liggen voor kansen voor ondernemers.

Geen mobiele pop ups

Pop ups op mobiele telefoons zijn een no-go. Vanaf 10 januari 2017 worden de opdringerige pop ups op mobiele telefoon afgestraft met een lagere Google-positie. Let ook op met het gebruik van flash.

Tip:

Zorg voor een mobielvriendelijke versie van jouw site, door niet te grote afbeeldingen en een goed gestructureerde tekst te gebruiken. Ook kun je overwegen om een speciale AMP-versie van jouw artikelen te maken.

 

#3 Betere veiligheid, hogere ranking. ‘https:// is de norm’

Hoe veiliger jouw site, hoe hoger de ranking in Google. In 2017 is dit aandachtspunt nog belangrijker. Sites met https:// (SLL certificaat) worden als veiliger gezien ten opzichte van de traditionele http:// sites. Google heeft een duidelijke voorkeur voor de https:// variant. Vanaf 17 januari 2017 verschijnt een ‘not secure’ melding wanneer je via een http:// site in Google Chrome bankgegevens of wachtwoorden opvraagt op de site.

Tip:

Zorg voor een veilige website, helemaal in het geval van een webwinkel. Vraag een SSL-certificaat aan en zorg dat jouw website draait op https://.

 

#4 Voice search. ‘Mensen zoeken in zinnen, niet alleen in woorden’

Steeds meer mensen zoeken aan de hand van gesproken zoektermen. Voice search heet dit. Deze manier van zoeken is anders dan bij het typen van zoekwoorden. En wat betekent dit concreet? Als je in Den Haag staat en op zoek bent naar het dichtstbijzijnde Indiase restaurant zoek je niet met ‘Indiaas restaurant Den Haag’. Je zult eerder een zin inspreken als ‘Waar vind ik een Indiaas restaurant in de buurt?’. Door deze nieuwe manier van zoeken worden long tail zoekwoorden belangrijker.

Het aantal mensen dat zoekt met gesproken zoekopdrachten moet niet worden onderschat. Maar liefst 20% van het mobiele zoekverkeer verloopt tegenwoordig via voice search. Opvallend hierbij is dat vooral jongeren zoeken met stemopdrachten, zo gebruikt 55% van de jongeren voice search minstens een keer per dag. Opnieuw een trend die voortkomt uit het groeiende gebruik van mobiel internet.

Tip:

Vraag je af waar mensen naar op zoek zijn en zorgt dat jouw website hierop is ingericht. Schrijf teksten die een probleem oplossen en maak bijvoorbeeld een FAQ. Op deze manier worden mogelijke vragen van klanten duidelijk beantwoord.

 

#5 Video nog belangrijker voor SEO. ‘Bewegend beeld is favoriet’

Video gaat een grotere rol spelen voor SEO in 2017. Mensen houden van bewegend beeld en zijn hier massaal naar op zoek. Op mobiele devices is de trend nog groter. Dit is Google ook opgevallen en de zoekmachine ziet een websites als relevanter wanneer het ook video’s bevat.

Embedden

Video’s hebben nog een groot voordeel: mensen blijven langer op je site. En hoe langer iemand jouw pagina bezoekt (dwell time), hoe hoger de ranking in Google. Vooral embedded video’s van Youtube zijn hiervoor een effectieve manier. Ook handig: door de video te embedden (zorgen dat deze via Youtube te zien is op je site) kost het je geen extra data.

Youtube, een bedrijf van Google

Google heeft nog een reden om het gebruik van Youtube-video’s te belonen. Youtube is in handen van Google. Youtube is trouwens de grootste zoekmachine na Google, dus een Youtube-filmpje is dubbel scoren.

Tip:

Verwerk video’s op de website of blog. In het beste geval maak je ze zelf, wat ook nog zorgt voor een betere herkenbaarheid. Lukt dit niet? Dan is het een goede optie dit uit handen te geven zodat het zeker weten een professioneel filmpje wordt.

Dit waren de belangrijkste ontwikkelingen op SEO-gebied voor 2017. Op de hoogte blijven van de nieuwste trends in online marketing? Houd onze blog in de gaten.

Samenwerken?

We zouden graag met u kennismaken, om te zien wat we voor u kunnen betekenen.