Webwinkel in het buitenland beginnen
28 februari 2017 | Online marketing
In veel branches, zoals de mode- en elektronica, heb je te maken met een overcapaciteit in Nederland. Het zou daarom goed zijn om ook over de grens te kijken. Volgens de ABN Amro zit groeipotentieel de komende jaren voornamelijk over de grens.
Om een webwinkel te beginnen voor de buitenlandse markt is het van belang eerste goed onderzoek te doen. Wij geven je vijf tips om je op weg te helpen.
1.Bied je product eerst aan via een bestaand platform
Anders dan veel ondernemers denken, is het goed om eerst te kijken naar bestaande platformen. Hiermee beperk je de risico’s en kun je de bekendheid van je product vergroten. Pas na voldoende reputatie en volume kun je je focussen op je eigen webshop. Hierin is samenwerking met lokale organisaties noodzakelijk voor succes.
2.Weet wie je doelgroep is
Consumenten in het buitenland moet je meestal anders benaderen dan de Nederlandse consumenten. Om niet de plank mis te slaan moet je weten wie je doelgroep is, hoe groot deze is en wat het inkomen is. Ook is het handig om te weten in welke mate deze consumenten van internet gebruikmaken bij het doen van aankopen. En wat is de houding van deze consumenten ten opzichte van online winkelen?
3.Wat is de wetgeving op gebied van online winkelen
Elk land heeft zijn eigen wetgeving, waar jij je als online winkelier aan moet houden. Het kan zijn dat je hiervoor je bedrijfsvoering moet aanpassen.
4.Hoe betalen buitenlandse consumenten
In Nederland is iDeal helemaal ingeburgerd, maar in het buitenland gebruikt men weer andere betalingssystemen. Hier zul je als webshop je systeem op aan moeten passen.
5. Denk na over de logistiek
Het gemak van levering en retour is een belangrijke criteria van consumenten om je product wel of niet te kopen. Denk dus na over de logistieke oplossingen om je product bij de klant te brengen in het buitenland. Je kunt denken aan een buitenlandse opslag of goed afspraken met distributeurs.