SEO Trends 2015

1 december 2014 | SEO

Een greep uit de nieuwste SEO trends voor 2015.

1. De zoekresultaten worden persoonlijker
Google is in de loop der jaren steeds persoonlijker geworden. Om een algemene nummer één positie op een bepaalde zoekwoord te halen, zal dat ook steeds lastiger worden. De persoonlijke factoren, zoals je zoekhistorie en je locatie worden steeds meer meegenomen in de zoekresultaten. Google streeft hiermee naar een zo relevant mogelijk zoekresultaat.

2. Schema rich snippets
Sinds 2011 worden de rich snippets in de zoekresultaten getoond vanuit een samenwerkingsverband tussen onder andere Google, Yahoo, Bing en Yandex. Dit zogeheten schema schrijft standaarden voor. Enkele bekende voorbeelden hiervan zijn reviews, producten en personen. Rich snippets verhogen de CTR en helpen je te onderscheiden van de concurrentie in de zoekresultaten.

3. Mobile first
Het aandeel van mobiele bezoekers blijft sterk toenemen. Eerder liet Google al zien of een website mobiel vriendelijk is in de zoekresultaten. Google streeft er immers naar om haar bezoekers een zo goed mogelijk resultaat te geven. Wanneer een bezoeker een website bezoekt die niet goed zichtbaar is, heeft deze bezoeker geen positieve ervaring. Voor Google zou het dus beter zijn om dit resultaat niet weer te geven.

Bij de ontwikkeling van een nieuwe website of het optimaliseren van een bestaande website is het belangrijk om hier rekening mee te houden door middel van een responsive webdesign.  Dit geldt dan ook niet alleen voor mobiele telefoons, maar ook voor tablets, laptops, en binnenkort misschien ook wearables zoals een Smartwatch.

4. Negative SEO
De uitspraak “Negatieve publiciteit is ook publiciteit” gaat voor SEO niet helemaal op. Om door de juiste doelgroep gevonden te worden is het van groot belang dat je links vanuit de juiste bronnen binnen krijgt. Wanneer er veel websites met een lage kwaliteit ( zoals spam, “adult content”, nofollow links, sites met een lage pagerank) linken naar jouw site, gaat Google er vanuit dat jouw site ook een lage kwaliteit heeft. Eerder kocht men nog links om hoger te scoren, terwijl het nu juist averechts kan werken.  Tegenwoordig kunnen webmasters er zelfs voor kiezen om links te ‘disavowen’ met Google Webmaster Tools met als doel om aan te tonen dat je het niet wenst dat er naar jouw website gelinked wordt door bepaalde domeinen. Negative SEO zal ook in 2015 steeds meer erkend worden.

5. HTTPS
Steeds meer websites maken gebruik van SSL. In Sillicon Valley zijn ze een groot voorstander van goed beveiligde websites en wordt iedereen aangemoedigd om hun website met een SSL certificaat te beveiligen. Vanaf zo’n € 10,- per maand is deze certificaat bij de meeste hosting partijen te verkrijgen. In 2015 zal het SSL certificaat mee gaan wegen in de ranking.

6. Dwell Time
Dwell Time is de tijd dat iemand je pagina bezoekt via de zoekresultaten en weer terug bounched naar de SERP. Een korte Dwell Time zou erop kunnen wijzen dat de pagina niet weergeeft waar de bezoeker naar zocht. Zeker is het niet, maar veel SEO specialisten zijn van mening dat dit tegenwoordig meegenomen wordt in het algoritme van zoekmachines.

7. De Keyword data verdwijnt compleet
Google was de de afgelopen jaren al bezig om de keyword-tags en meta-tags te verwijderen, maar het ziet er naar uit dat het in 2015 helemaal geen nut meer heeft. Al bijna 90% van de keywords in Google Analytics wordt gemarkeerd als “not provided’.

8. Semantiek, zoekwoorden en relaties
Met semantisch zoeken kan de zoekmachine de bedoeling van de gebruiker (de user intent) en de context van de woorden die de gebruiker invoert beter begrijpen. De onderlinge verbanden tussen woorden en zinnen wordt steeds beter herkent. Verschillende pagina’s met dezelfde informatie, maar geoptimaliseerd op een andere zoekterm krijgt dan ook steeds minder waarde.

9. Scheurtjes in de marktpositie van Google
Google heeft nagenoeg een monopolie in Europa. Onlangs heeft ook het Europese Parlement zich hierover gebogen. Er zou teveel risico op machtsmisbruik ontstaan bij de combinatie van zoekmachine met haar andere activiteiten (zoals advertenties) binnen één bedrijf.

Google heeft een marktaandeel van zo’n 93% op de zoekmarkt in Europa. Er is echter een kleine kans dat Google het bedrijf daadwerkelijk op moet splitsen. De EU hoopt waarschijnlijk dat Google enkele concessies zal doen door andere zoekmachines en adverteerders meer kansen te bieden. Ook in 2015 zal Google nog veruit de grootste partij zijn en blijven in Europa, dus is het logisch om bij het optimaliseren voornamelijk van de wensen van Google uit te gaan. Houd de alternatieven echter wel in de gaten, want het is een veranderlijke markt.

 

Samenwerken?

We zouden graag met u kennismaken, om te zien wat we voor u kunnen betekenen.