Nr. 1 Zoekmachine Google niet van de troon te stoten

1 december 2016 | Online marketing, SEO

Google is nog altijd de onbetwiste nummer 1 zoekmachine van Nederland. Bing en Yahoo! zijn de nummer 2 marktleider, maar wel met een grote achterstand. Geen enorme verassing, deze statistieken. Wat wel opvalt is dat ook andere zoekmachines wereldwijd aan de weg timmeren. Zoals het Chinese Baidu. Niet alleen in Nederland is Google de grootste. Dit geldt voor heel Europa, en zelfs wereldwijd, waar Google verantwoordelijk is voor 91% van het marktaandeel.

Bing en Yahoo vormen bescheiden concurrent

In het Verenigd Koninkrijk is Bing stukken populairder dan in Nederland. Ditzelfde geldt voor Yahoo!. Dit valt te verklaren doordat deze zoekmachines vooral de beste resultaten geven voor Engelse zoekwoorden. Bing en Yahoo! werken samen sinds 2009, waardoor zij een gezamenlijk marktaandeel hebben. Toen Windows 10 Bing instelde als standaard zoekmachine, zorgde dit voor een licht stijging van het marktaandeel van Bing. Toch heeft Google helemaal niks te vrezen van Bing en Yahoo, die een gezamenlijk marktaandeel hebben van 6% in heel Europa. Google staat met een marktaandeel van 92%, ook in Europa, ruim bovenaan.

Desktop versus mobiele devices

Een andere opvallende trend is dat mensen steeds vaker via hun tablet of smartphone zoeken op het internet. Hierop is de dominantie van Google zo mogelijk nog groter. Zo maakt 98% van de smartphone-gebruikers in Nederland gebruik van Google.

Baidu steeds groter in China

In China loopt de populariteit van Google sterk terug. In 2013 was het marktaandeel van Google in China nog maar 1,7%, ten opzichte van 36,2% in 2009. Baidu, dat is opgericht in 2005, is hier bezig met een stevige opmars. Vooral Chinezen gebruiken deze zoekmachine, 90% van alle Baidu-gebruikers komen uit China. Voor ons eigen product watersports-bali.com richten we ons ook voornamelijk op Baidu.

De cijfers komen uit het rapport van Net Market Share (wereldwijd, per aug. 2016).

Samenwerken?

We zouden graag met u kennismaken, om te zien wat we voor u kunnen betekenen.