Nederlanders geven online meer uit

3 maart 2017 | Online marketing

De economie trekt aan en consumenten geven weer geld uit, met name online. Volgens onderzoekbureau Gfk zijn de online bestedingen in vergelijking met vorig jaar met 23% gestegen. In totaal heeft men in Nederland meer dan 20 miljard euro online uitgegeven.

In het vierde kwartaal van 2016 kocht 82% van de Nederlanders vanaf 15 jaar online een product of dienst. In totaal spendeerde men in dat kwartaal voor 6,15 miljard euro, dat is 27% meer in vergelijking met 2015.

Fysiek vs online

Nu de consumentenvertrouwen stijgt en veel grote winkelketens zijn verdwenen, is er een verschuiving naar het online aanbod. Hier zijn prijzen goed te vergelijken en er zijn relatief veel aanbiedingen voor merkartikelen. Nederlanders houden immers van koopjes. De fysieke aankopen zijn nagenoeg stabiel gebleven, met een terugloop van 1%.

Producten vs diensten

De grootste stijging is onder producten, namelijk 25%. De online bestedingen aan diensten groeide met 19% ten opzichte van 2015. Onder de producten zijn vooral de schoenen populair, maar ook voedsel, lifestyle en IT producten doen het goed.

Samenwerken?

We zouden graag met u kennismaken, om te zien wat we voor u kunnen betekenen.