Google wil adblocker inbouwen
20 april 2017 | SEA
Volgens The Wall Street Journal geeft Google aan een adblocker in Chrome te willen gaan bouwen. Dit geldt voor zowel de mobiele als desktopversie. Hiermee wil Google bepaalde advertenties weren waaraan de gebruiker een slechte ervaring heeft. Ook willen ze opdringerige reclame weren, zodat men andere reclames beter kan tolereren.
Coalition for Better Ads
De Coalition for Better Ads heeft richtlijnen opgesteld waar advertenties aan moeten voldoen. Alleen advertenties die aan deze richtlijnen voldoen zullen worden getoond. Deze coalitie bestaat sinds eind vorig jaar en beoordeelt alle advertenties die worden aangeboden. Hierin wordt bijvoorbeeld gekeken naar ethische aspecten maar ook hoe groot de reclame is en hoeveel data hij verbruikt. Vervolgens wordt er een cijfer aan gegeven, wat bepaald aan welke websites deze advertenties worden gekoppeld.
Overweging
Of Google dit plan ook daadwerkelijk uitvoert is nog niet duidelijk. Ook zijn er nog vraagtekens of ze dit dan ook als standaard willen inschakelen of dat men de keus krijgt.