Google adwords advertenties verdwijnen van de rechterkant

21 februari 2016 | SEA

In plaats van het tonen van advertenties aan de rechterkant van de zoekresultaten zegt Google een vierde advertentie bovenin de zoekresultaten te tonen. Dit geldt echter alleen voor advertenties met een hoge lucratieve waarde. Deze wijziging wordt wereldwijd doorgevoerd, wat dus invloed heeft op alle zoekvragen in alle talen over de hele wereld.

Er zullen in de desktop zoekresultaten pagina dus minder advertenties worden geplaatst. Hiermee wordt ingespeeld op de wereldwijde trend die advertenties aan de rechterkant elimineert van een desktop pagina met zoekresultaten. Hiermee zal Google haar desktop pagina met zoekresultaten ook beter laten aansluiten met haar mobiele zoekresultaten, die (uiteraard) geen enkele ruimte aan de rechterkant van het scherm hebben.

Product Listing Ads
Er is één uitzondering wanneer advertenties nog steeds worden weergegeven op de rechterkant van de desktop zoekresultaten, namelijk bij Product Listing Ads (PLA’s). Wanneer men zoekt naar producten zullen afbeeldingen komen er reclames met afbeeldingen komen die direct naar de productpagina van de adverteerder linkt.

Verklaring
Een voor de hand liggende verklaring voor deze aanpassing is de relatief lage CTR op de advertenties aan de rechterkant. Door de Adwords advertenties te vergroten van 3 naar 4 worden de oganische resulaten verder naar beneden gebracht. Hierdoor vallen de Adwords advertenties beter op en zal de CTR hoger liggen dan wanneer ze rechts in beeld zaten.

Gevolgen
Minder advertenties per pagina betekent een hogere concurrentie, wat waarschijnlijk zal resulteren tot een stijging van de kosten per klik (CPC). Verder verwachten wij dat dit gevolgen heeft voor de organische zoekresultaten, gezien deze naar beneden worden gedrukt. Er zal dus ook meer energie moeten worden besteed aan de SEO activiteiten om een vergelijkbaar resultaat te houden.
Het wordt bijvoorbeeld lastiger om boven de vouw te blijven. Aan de andere kant zal het belang om top 3 positie te hebben wellicht minder belangrijk worden, gezien gebruikers minder vaak direct de eerste organische resultaten te zien krijgt.

Uiteindelijk blijft het afwachten wat het daadwerkelijk effect van de aanpassingen van Google is.

Samenwerken?

We zouden graag met u kennismaken, om te zien wat we voor u kunnen betekenen.